tisdag 8 juni 2010

Drömmen om kidnappningen

Idag ska jag lägga fram en text på ett seminarium som är en del av min avhandling. Min avhandling förespråkar en form av "kompatibilism", och för att förstå det här inlägget så räcker det att ni vet att "kompatibilism" och "inkompatibilism" är två motsatta filosofiska teorier.

Inatt drömde jag att min avhandling var färdig och tryckt, och att den gjort världens impact på filosofi-samhället. Jag var skitnöjd förstås. Men en vacker vinterdag när jag och Alexander var ute och promenerade med hundarna på landsbygden häromkring, så blev vi plötsligt överfallna av två maskerade och knivbeväpnade män som drog in oss i en lada. Väl därinne så tog dom av sej maskerna. Det visade sej vara dom amerikanska filosoferna Daniel Dennett och Robert Kane, som lite oväntat blivit ligister på gamla dar (dom är båda runt sjuttio bast). Jag frågade vad i h-e dom höll på med.
- Jo, sa Kane, vi kan inte tillåta att en text som hyllar den felaktiga teorin kompatibilism blir så framgångsrik. Du måste ta avstånd från kompatibilismen och börja förespråka inkompatibilismen istället, annars blir du knivskuren.
- Va? sa jag. Det är ju helt vansinnigt! Har ni åkt till Sverige för att hota mej med kniv? Varför publicerar ni inte bara en artikel eller bok där ni säger emot mej, som normala akademiker? Och varför samarbetar ni två förresten, ni har ju alltid varit meningsmotståndare? Dennett, du har ju varit kompatibilist i alla år!
- Japp, sa Dennett, det har jag varit, men nu har jag till slut blivit övertygad om att det var Kane som hade rätt hela tiden i våra debatter. Så nu samarbetar vi. Och du måste sluta förespråka kompatibilismen, annars så blir du knivskuren.

Helt bisarrt. Men eftersom jag och maken båda två hade kniven mot strupen så hade vi inget annat val än att gå med på deras villkor. Vi skulle gå till ett stall alldeles i närheten, sela på en häst där och åka ut med släde (det var ju som sagt vinter i drömmen, och is och snö överallt), och sen knacka på varenda dörr och likt Jehovas vittnen predika för folk vare sej dom ville det eller inte - men det vi skulle predika om var den filosofiska teorin inkompatibilism, och jag skulle säga till alla att jag hade haft fel i min avhandling.
Man kan tycka att när dom galna professorerna väl hade släppt oss så kunde vi göra vad vi ville, men om vi inte gjorde som dom sa så hotade dom att leta upp oss igen och döda oss.

När vi kom till stallet så hittade vi hundarna, som annars blivit rädda och sprungit iväg när husse och matte blev överfallna. Dom fick också åka med i släden. Innan vi hade hunnit till det första huset så vaknade jag dock.

Helt bisarr dröm! Jag har till råga på allt mejlat lite med Robert Kane om några avsnitt i en av hans böcker som jag var osäker på om jag hade förstått, och han var hur trevlig och tillmötesgående som helst. Han verkar öht vara en vänlig man, som trots att han är professor på ett universitet i Texas förespråkar slut på dödsstraff, att fängelserna ska ha trevliga miljöer etc. Och så uppträdde han som en senile delinquent i min dröm. Weird.

5 kommentarer:

Mari sa...

Ha, ha... Prestationsångest och sömnbrist kan verkligen ställa till det i huvudet på en.

Lycka till på seminariet.

diana sa...

Vissa drömmar är jäkligt fascinerande :)

Elin sa...

Mwhahahahaha, du har världens sjukaste drömmar! :-D

Ninja sa...

Vilken tur att du vaknade....innan du ringde på den första dörrklockan :)

Julia sa...

Mailade du om drömmen sen?