lördag 5 juni 2010

Också ett perspektiv på otrohet

Kollade just på ett avsnitt av Boston Legal. För er som inte har sett serien så är advokaterna Denny och Alan bästa vänner. I avsnittet upptäckte Denny att Alan stod och rökte cigarr och tog en whisky ihop med en annan advokat, Jerry, på samma plats där Denny och Alan annars brukar röka och ta en whisky ihop. Denny blev svartsjuk och upprörd. Han talade ut med Alan, och sa ungefär: "Jag fattar inte varför det bara anses okej att vilja ha trohet och bli svartsjuk i ett romantiskt förhållande. Varför är det inte samma sak med ens bästa vän?".
Lite kul, för pollisar brukar ju alltid säga typ "ja men man blir ju inte svartsjuk om ens vän har andra vänner, så varför skulle man bli svartsjuk om den man är ihop med blir ihop med andra också?". Men man kan ju lika gärna vända på steken, och fråga sej om man inte borde vara monogam med sin bästa kompis också...

6 kommentarer:

Diana sa...

Det hade kunnat bli en jobbig situation det... Men visst kan jag förstå att det finns svartsjuka även i ett vänskapsförhållande.

plastbaronen sa...

Ha ha, jag förstår dem! Jag kan bli lite svartsjuk ifråga om vänner också. Jag tror inte svartsjuka måste tyda på att man har dålig självkänsla eller vill äga den andra. Tror det kan ha med lojalitet att göra. Om man vill stå någon nära och den andra inte tycks anse att man själv är lika speciell kan det kännas som ett litet svek.

Jeppsson sa...

Plastbaronen, det ligger nog en del i det.

Henrik Olsson sa...

Jag har varit med om något liknande själv - en kompis som inte riktigt kunde acceptera att jag hade andra vänner. Vi kan väl säga så här: vi är inga vänner idag :S

Ida Eklöf sa...

Kan bli lite ledsen när vänner väljer sina andra vänner fram mig när vi tänkt umgås. Men det beror väl mer på att man känner sig sviken än svartsjuk. Men svartsjuka kan också förekomma. Att vara monogam i vänskapsförhållanden tror jag dock inte på, även om man kanske bara har en vän som är riktigt nära. Olika sorts vänner kan man ha olika många av. :)

Anonym sa...

ja visst kan man bli svartsjuk ´på sina vänner ibland men man får dölja det för eg har det alltid en logisk förklaring
sv:Det verkade som så men jag tänkte att det tar så lite av min tid i anspråk o jag fick ett mejl av dem där de tackade..