måndag 22 november 2010

"Jag har nästan bara kill-kompisar, jag kommer bättre överens med killar"

Jag försökte förklara på jobbet för ett tag sen varför jag tycker det är en jobbig sexistisk grej att säga. Visst, det kanske är så att man råkar ha mest killkompisar. Precis som det kan vara så att en svart person mest har vita kompisar. Men hur ofta hör ni en svart tjej/kille säga "Jag har nästan bara vita kompisar, jag kommer mycket bättre överens med vita! Svarta är så vulgära och obildade, vita människor är helt enkelt mer sofistikerade!" Nä just det. Men att säga att tjejer är så skvallriga, missunsamma etc etc medan killar är öppna, ärliga och härliga, och att man därför helst umgås med killar, för själv är man minsann bättre än resten av sitt kön, lika bra som en man faktiskt! - det är ju nåt man får höra hela tiden.
Den här artikeln förklarar det så bra.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Gah. Så spännande blogglänk. Jag stör mig på när män säger att jag är "som en av grabbarna" "inte som andra tjejer" osv, för det blir ju på något vis så att det är något positivt de vill säga, dvs det är positivt att jag INTE är som en kvinna brukar vara. Och att säga att en man är som en kvinna är definitivt inte en komplimang, inte i normen iaf. Men att jag, som kvinna, lyckas vara som en man, det är bra? Hua! Men man ska hänga med män för att bli seriöst tagen, hänger man bara med andra flamsiga tjejer så blir man inte tagen på så stort allvar. Iaf inte av männen. Alla ska vara som män, för män är bättre, eller?

Ang svarta och vita så finns det ju folk som säger så. Iaf typ på dr phil, om det nu går att generalisera utifrån hans program ;)

Mia sa...

fattar inte heller den meningen ... och undrar samtidigt hur dessa tjejer själva är med andra tjejer för att inte ha tjejkompisar!

Själv har jag inga kompisar alls för alla människor oavsett kön är så jobbiga, flörtiga, missunsamma, egotrippade och jag som är så otroligt ödmjuk klarar inte att vara med dem *wohahahahaha*

Ja listor ja, åldern eller stress som gör dem nödvändiga (båda i mitt fall kanske)!