fredag 26 november 2010

Plockar fram tegelstenen...

..."lydnadsträning i teori och praktik" igen, för att få lite apporterings-tips (har just gjort lite klickerträning på badrummet med samtliga). På nåt vis har jag råkat lära Mary att plocka upp grejer från backen, slänga iväg dom åt sidan och sen komma för beröm och foderplupp. Det är ju inte riktigt så det är tänkt att apportering ska gå till. Som jag skrev innan så kommer hon till mej med leksaker när vi leker, men jag har tänkt klicka in själva apporteringen, inte leka in den, för jag tror det är mycket mindre risk för tugg då.
Under "vanliga fel" i Lydnadsbokens kapitel om apportering så står att man är för sen för att klicka, så i själva verket berömmer man hunden just för att spotta ut grejen. Det är väl så jag har råkat göra. Jaja, bara att träna om. Så får vi se om schäfern är en så otroligt "förlåtande" hundras som alla säger... att man lätt kan reparera träningsmisstag i efterhand...
Tipset i Lydnadsboken är att först träna att hunden ska ta föremålet, sen att hunden också ska sitta och hålla det i käften ett tag, sen att hunden tar föremålet samtidigt som man går omkring med det, och först därefter att hunden ska röra sej mot föraren med föremålet i munnen och lämna av... Vi får väl köra allting från början i den ordningen. Och så ska jag försöka ha en mer vältajmad klickertumme den här gången.

2 kommentarer:

Koola Viola sa...

Jag håller precis på att plöja igenom "tegelstenen" och ser fram emot alla övningarna :)
Har ännu inte läst apporteringsdelen i den boken.

Apporteringen hittills har jag tränat in via den här artikeln från klickerklok: http://www.klickerklok.se/apportering.php

Vansinnigt bra tips i den artikeln, hamsterhunden håller apporten som om det gäller livet tills jag ber om att få den. Ett tips :)

Roligt att det går så bra med Mary och spårningen annars, hon är ju himmelens sööt också som en bonus :)

Anonym sa...

Fanny har skrivit en bra artikel om apportering: http://www.klickerklok.se/apportering.php

Mitt tips är att börja med att få ett riktigt bra greppande utan tugg innan du lägger in annat i träningen, som att hunden ska röra sig eller så. :)