söndag 7 november 2010

Koppel=kampleksak

Jag försöker öva Mary lite på att gå i koppel. Men som den schäfer-bebis hon är så tror Mary att kopplet är en kampleksak, att grejen är att bita tag i det stenhårt och ruska så häftigt man kan. Jag gör så att jag har kopplet på ett kort tag, och sen övar vi lite framförgående med klickern. Tänker mej att jag på så vis slår två flugor i en smäll; få in ett knepigt lydnadsmoment från början, och hon får ha kopplet på medan hon gör nånting annat, så vänjer hon sej förhoppningsvis vid att strunta i det.
Vi övade så idag, två en-minuters-pass typ, på vår lilla promenad. Däremellan fick hon springa runt lös, fast jag klickade då och då lite stå och sitt. Jag har tagit till mej två råd från Fanny Gott på "klickerklok" - det första är att man inte behöver "klicka in" hunden genom att sitta och ge klick och godis, man kan köra direkt, det andra att hunden redan från början ska lära sej att det finns flera olika beteenden som kan ge klick.

Sen åkte jag och dom vuxna hundarna till stan, så fick Alexander (som fortfarande inte riktigt hunnit återhämta sej från att ha varit vaken mellan torsdag morgon och fredag kväll) och Mary sova några timmar själva. Alltid kul att insupa innerstans alla dofter. :-)

2 kommentarer:

Jenny sa...

Hej! Vad roligt att hon kommit! Ska bli väldigt kul att följa er framöver. Att kampa i kopplet är en favorit här hemma också, faktiskt lite svårt att styra upp när dom tar tag båda två och drar åt olika håll. Det blir till att ha broddar på skorna i vinter om man ska hålla sig på fötter om det är halt:)

Anonym sa...

Åh vad kul att börja träna en hund från scratch! Smart att fånga två flugor i en smäll där förresten, hoppas det lönar sig i framtiden :D