söndag 14 november 2010

Kriterie-funderingar

Det här med kriterier. Det tog mej lång tid att förstå vad tricket är när man ska klickerträna Logan. Det handlar inte så mycket om vilken belöning man har, för oavsett vad man använder så tröttnar han snabbt och börjar pyssla med annat ifall han inte lyckas göra rätt ganska snabbt. Folk som har mer arbetsvilliga och föriga hundar råkar väl sällan ut för det, men dom kan istället få hundar som stressar upp sej och blir himla frustrerade för att dom inte kommer på vad dom ska göra. Då säger en del "ja men hunden ska jobba sej igenom frustrationen och blablabla". Men alltså. Hur kul är det för hunden att vara vrål-frustrerad? Och är inte själva poängen med hundträning att det ska vara just kul för hunden?
För mej lossnade alltihop när jag kom på att man inte måste bestämma sej innan träningen för exakt vad man ska träna. Man kan ju ha nån idé om vad man tänkte göra, men sen anpassa sej om hunden är inställd på att göra nåt annat. Nyss tänkte jag köra lite agility-övningar med hundarna. Mary skulle få öva på en slalom-port. Men så fort vi kom ut i trädgården började hon göra bugningar, som vi övat lite på inomhus tidigare. Så det blev bugningar, sen bet Mary lite i ett träd och då klickade jag det ett tag (så hon inte fastnar i att buga och tänker att det bara är bugningar som gäller), sen tog hon en liten paus, sen la hon sej spontant ner med hakan i backen och då klickade jag lite för det, sen lyfte hon en pinne i munnen och då klickade jag för det. Sen körde vi lite med pinnen, och sen tänkte jag att jag skulle försöka styra det hela lite, så då klickade jag lite "stå". Sen gick vi in igen. Kanske låter som värsta träningspasset, men det var nog inte så många minuter egentligen... Mary är så lugn och koncentrerad när man klickar. Det är klart att jag lite längre fram måste kunna styra träningen mera själv, man kan ju inte bara hålla på och fånga spontana beteenden om man vill komma nån vart... Men vad jag absolut inte vill sabba är just hur lugn och koncentrerad hon är under träningen, att hon verkligen ser ut att stanna upp och tänka "Okej, nu blev det ett klick, men för vadå? Var det att jag gjorde såhär med huvudet? Testar igen!". :-)

2 kommentarer:

Wikki sa...

Hm undrar om vi kan ge oss på att klickerträna husse - ett klick för fyll matskålen, o s v...
NosPuss Wikki

Anonym sa...

That sounds good !!!! She's developing her judgment and thinking and you are discovering how she thinks in the process, I love puppies too !!!!! Kalou