tisdag 9 november 2010

Klicker-träning på badrummet

Denna i Jeppsson-hemmet nu klassiska hund-sysselsättning när vädret är piss...
Bisse gör främst bakdels-kontroll-övningar. Vi tränar på att sätta ena foten på en skurhandske. Först hade jag badrumsvågen, men Bisse tyckte det var otäckt när han oförberedd råkade stöta mot den med foten... så jag bytte ut den mot skurhandske. Sist vi tränade detta så kändes det som om poletten började trilla ner. Nu var det kanske ett litet steg bakåt, kände mest att han kollade på mej och hängde med mej i mina rörelser, och att jag mest belönade helt slumpmässiga tramp på handsken. Å andra sidan var det ju duktigt av honom att inte bli mer distraherad än så, när Mary höll på och kastade sej på badrumsdörren och tjöt i frustration...
När det var Logans tur hade Mary skärpt sej igen. Han har tidigare fått klick på typ allting, bara han tagit initiativ och gjort nånting. Nu har jag märkt att man kan vara lite mer kräsen, och t ex bara klicka klapp med tassen på nåt föremål men inte nosdutt, utan att han tröttnar (universums mest svårklickade hund, men det går framåt iaf).
Pietro har ju inte velat gå ut idag och var full med överskotts-energi, så han fick köra hoppa-upp-och tass-markera på massa olika grejer högt upp, lite gymnastiska klickerövningar sådär.
Till sist då Mary. Vi övade först att sitta still (i motsats då till att slänga sej på mej och försöka ta torrfoder-plupparna), och sen på att buga huvudet ner mot golvet från sittande (tänker mej att detta så småningom blir ett ligg med hakan i backen). Knäpptyst, lugn och fokuserad valp hade jag!

Inga kommentarer: